Lerarenregister : kan dit anders aub?! UN1EKblog

Vandaag weer een gastblog geschreven voor UN1EK onderwijs en opvang.

‘Maakt het beroep minder aantrekkelijk’ aldus de NOS.

Vanaf 2017 verplicht!

Lerarenregister kansloos zonder draagvlak.

Lerarenregister niet nodig. Toch?

Iedereen in Nederland die een diploma op zak heeft van de PABO kan zich leraar noemen. Je bent bevoegd om les te geven, dus hier stopt je ontwikkeling. Zo lijkt het althans al vele jaren in onderwijsland. Met studiedagen en bijscholingsmomenten worden leraren doodgegooid, maar echte kwalitatieve opleidingen en cursussen komen nog maar mondjesmaat op gang. Zowel bij schoolleider als bij de leraar zelf. En ook de transparantie en reclame op dit gebied is niet zo groots als in de beroepsgroepen om ons heen. En dan nu een Lerarenregister? Echt niet…

Onderscheiden van kwaliteit

Met de komst van het Lerarenregister kunnen leraren zich onderscheiden. Je laat zien dat je bevoegd én bekwaam bent. Een slag die verder gaat dan het papiertje dat ooit behaald is. Je houdt je professionele ontwikkeling bij en zo zie je de exacte kwalificaties van leraren en weet je wat ze waard zijn.

Handig toch? Zou de bedrijfswereld zeggen. Hier weet men niet anders dan dat je jezelf naar de top kunt en moet werken, als je dit wil. Je leert niets van dat boek wat onder je kussen is gelegd, niets ligt voor de hand in de snel veranderende wereld. Maar het onderwijs blijft nog even de geschiedenis in terugkijken en houdt stevig vast. Veranderen, dat is een eng woord.

lerarenregister-bureau-school

Lerarenregister: andermans plannen

Het onderwijs is een tak waar je passie voor moet hebben en je ook een beetje gek voor moet zijn. Want de druk neemt toe, hier hebben we al wel eens over geschreven en is duidelijk terug te vinden in de media. Dat is nu eenmaal een gegeven. Maar weinigen zijn het eens in onderwijsland dat het zo prima te doen is, maar stakingen en echt in protest gaan komt niet van de grond. Bijzonder. Alhoewel, die passie van ons leraren gaat ver: die kinderen staan ook die dag te trappelen voor de deur van de school, dan blijf je toch niet weg?

Veel kritiek wordt gegeven op de overheid, de plannen, de middelen die gegeven worden, de bezuinigingen die plaatsvinden, de plannen die gemaakt worden zonder een professional geraadpleegd te hebben. Geen testpilot om kritisch te evalueren, nee, plannen die achter elkaar uit de grond schieten. Wij dealen er wel mee, toch?

Als we nu echt zoveel commentaar hebben op andermans plannen – want dat zijn het dan toch? – waarom zorgen we dan niet voor het verschil. Voor iets waar we wél invloed op kunnen uitoefenen. Onze eigen professionele ontwikkeling, die het verschil kan maken. Een ontwikkeling die je met elkaar als team maakt waarmee je een verschil durft te maken? Je hard maken voor keuzes die gemaakt moeten worden en op durven komen voor de belangen van…

De belangen van jou als leraar, voor jouw school, voor onderwijsland zelf, maar vergeten we niet de kinderen? Wij hebben onze toekomst vastgelegd, stippelen deze zelf uit momenteel, maar die kinderen starten nog aan hun avontuur. Verdienen zij niet het allerbeste onderwijs? Jouw stinkende best?

Lerarenregister – veranderen: hoe?

Waarom veranderen wij onze rol van uitvoerder van het onderwijs niet naar ontwerper? Een professional die garant staat voor de kwaliteit van haar onderwijs en verantwoording durft af te leggen. Alles heeft een uitleg, maar welke keuze heb je gemaakt? Wat zijn de redenen erachter? Waarom doe je wat je doet?

Elk aanbod is een goed aanbod, zolang je dit goed beredeneerd hebt doordacht. Beredeneerd aanbod waarmee de kwaliteit terug te zien is, een hoogwaardige ontwikkeling van dé mensen die het verschil maken voor een kind. ‘Alles’ wat je aanbiedt is prima, maar jij als leraar maakt echt het verschil. Iedere dag weer.

peuterschool

Van overlopen naar passie

Wij maken het verschil voor kinderen, iedere dag! Best sneu als je je dan bedenkt dat je ook regelmatig bedenkt níet het verschil te kunnen maken. Je loopt over van administratie, hebt te maken met tekorten op de werkvloer, die ‘lastige’ kinderen met een rugzak, die ‘zeurende’ ouders op het schoolplein of die eeuwige plannen in registratie. Allemaal voorbeelden waarom wij dan niet het verschil kunnen maken. Het gebeurt iedereen, helaas.

Hoe komen we weer van een overgelopen emmer naar de passie? Hoe sprankelen onze ogen weer voor de groep? Zou dat nu niet juist starten met het Lerarenregister? Een stukje eigenheid, professie, zichtbaarheid en een stukje ontwikkeling. Onderwijs in ontwikkeling, een leven lang leren en onderwijs dat anders kan. Anders is niet slecht, anders is leuk, anders kan verrassend zijn. Anders kan ogen openen en houvast bieden.

Lerarenregister een struggle?

Ik struggle nog even door op de eigen werkvloer. Het is geen makkelijke strijd, geen weg die je ‘zomaar’ omkeert. Je bent geworden wie je bent door ervaringen die je hebt opgedaan. Sprankeling kan alleen terugkomen wanneer je successen boekt. Denk de lastige pakketten om. Zie ze niet als ballast, maar vind een weg om ze te kunnen gebruiken in je dagelijkse praktijk.

Want die kinderen merken alles. Zij zíen jou. Zij zien jou dagelijks. Ze zien je struggelen. Maar ze zien jouw successen nog meer. De successen die je samen maakt, wanneer alles lekker loopt. Als er energie heerst, creëer je meer energie. Het is aanstekelijk. Dat weet ik wel.

Maar dé sleutel heb ik ook nog niet voor je, helaas. Een struggle is niet gemakkelijk, het doet je zeer en je valt. Soms hard. Je krabbelt weer op en wordt sterker. Je leert er van en ontwikkelt jezelf. Je probeert een andere weg, ervaart successen. Je durft. Deelt deze mooie momenten met elkaar en je groeit. Is dit eigenlijk niet al een kleine start van het Lerarenregister?

Kunnen we de zwaarte van het Lerarenregister nu niet omdenken in onderwijsland? Wat kunnen we er wél mee? 

We hebben nu onze nulmeting. Kan het niet alleen maar beter worden? DURF!

Liefs,

Babette

struggelend in het onderwijs, maar blijvend bevlogen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge