Not healthy – Stop met vergelijken

In januari had ik jullie al geïnformeerd over mijn zoveelste poging om beter in mijn vel te zitten. Er zijn ook dingen die niet healthy zijn op onze Healthy Monday! Welke activiteiten hebben mij wel al geholpen op deze weg? Want ik word een ouder met een leven!

En hoe sta ik er nu de komende tijd voor? Ik deel mijn vervolgstappen met je, zodat iedereen die hiermee worstelt een ouder met een leven kan worden! 

feel free

Het boek voor ouders met een leven

‘Niemand, echt niemand kan je voorbereiden op het ouderschap. Het is het allemaal waard, hoor, echt waar, maar er gaan dingen veranderen. Dus, als je nog twijfelt…Volg dit stappenplan en kijk of je geschikt bent.’ Dit is de tekst die op de achterkant van deze briljante titel staat: Het boek voor ouders met een leven.

Erg healthy klinkt de samenvatting van dit boek nu niet. Reëel? Dat misschien wel. Voor iedereen? Nee, vast niet. De één worstelt meer, de ander minder. Soms in het begin, soms juist verderop in het ouder-zijn. Ik heb de eerste twee jaar voor mijn gevoel toch ook niet zo erg geworsteld. Ja de standaard worstelpartijen die je wellicht moet overbruggen. Maar ze voelde niet als overwinningen of grote slagen. Totaal niet, ik keer er erg nuchter tegenaan en hier hadden we toch voor gekozen?

Het boek is voor mij enkel als herkenning te zien. Want echt je bent niet de enige die met dit ‘probleem’ rondloopt. Zulke grote problemen is jouw eigen chaos ook niet meer na de komst van die kleine. Problemen zijn puur gefocust op je kind, je cijfert jezelf helemaal weg. Niets is belangrijker dan je kind.

En daar schreef ik in mijn vorige artikel al over: Mama’s en sporten: hoeveelste poging inmiddels? Natuurlijk staat die kleine meid thuis nu nog steeds op nummer 1. Maar ik ben wel bezig om mijzelf steeds weer een stukje naar de voorgrond te schuiven. Want als ik zelf lekkerder in mijn vel zit, ben ik gezelliger voor mijn omgeving. Even terugblikken:

quotePema Chodron

Gewoontegedrag

Nog steeds schuldig, moet ik eerlijk bekennen. Als je opdrachten hebt met een einddatum, dan zit ik toch weer tegen die eindtijd aan te hikken. Stress op het laatst. Misschien durf ik hier nog over te zeggen dat ik onder druk wel beter presteer (of sneller, net hoe je het ziet). Toch blijft dit niet goed voelen. Dat gewoontedier in mij is dus nog niet verdwenen. Gaat ook niet zo snel, I know. Dus ik blijf bewust opletten. Dat werkt ook al.

Drinken

Ja meer water drinken lukt mij regelmatig. Op werkdagen nog iets minder, maar ik ben er weer continu mee bezig. De eerste twee weken zijn niet heel negatief daardoor. Direct resultaat? Een minder opgeblazen gevoel, dat is al heel fijn!

Lijstjes en plannen

Te druk om lijstjes te maken…oeps. Hoe heb ik dit opgelost? Vriendlief thuis regelt nu de boodschappen. Dat is soms even een concessie doen op de inhoud van het eten, maar ach dan moet ik er maar tijd voor vrij gaan maken. Voorlopig is dit een mooie tussenstap. Ik zal achteraf een overzicht bijhouden welke stappen ik gemaakt heb. Een soort groei-document, dat klinkt ook meteen positief!

kalender

Geen tijd?

De drukte op het werk, en onze volle agenda thuis helpt ook niet mee, is nog steeds niet afgenomen. Ik weet nu ook dat dit niet zal gebeuren de komende periode dus ik moet iets anders verzinnen. Geen tijd (of zin) is geen excuus meer vanaf nu. Want tijd voor de dingen die moeten, heb je ineens wel. Morgen zal ik weer de eerste stap zetten tot sporten: even een rondje hardlopen na een intensieve werkdag. Want ik weet nog goed hoe ik mij voelde voor, tijdens en na het hardlopen.

Vooraf: ik ben moe, ik heb geen tijd, het is koud buiten, jakkes het regent, ga ik weer in mijn apenpakkie…..Maar ik ga toch maar, als is het maar even. Als ik het niet red ga ik terug.

Tijdens: toch wel lekker die frisse lucht, allerlei gedachten schieten door mij heen, kort want ik concentreer mij weer op mijn ademhaling en passen. Ah, dit is het moment waarop ik niet meer kan, maar ik mag pas daar (bepaalde plek als ene boom) stoppen, nee toch iets verder, dan red ik die brug ook nog wel. Goh, de pijn is verdwenen, lekker. Ik ga door.

Achteraf: whoopwhoop dit heb ik gedaan, buiten adem, tevreden, trots op het resultaat (via een app bijgehouden), lekker wat drinken en onder de douche. Zo wat ga ik nu doen?

Aha, daar is die energie dus! Ik zal je mijn foto delen op mijn instagram, want ik GA!

Stop met vergelijken!

We vergelijken onszelf zo vaak met anderen. Bewust en onbewust. Vergelijken met anderen is niet goed voor je. Meestal haal je hier niet de positieve lijn uit die je goed doet en waar je je beter door voelt, dus waarom trappen we telkens in die valkuil? Je moet stoppen met jezelf vergelijken, want:

  1. Oppervlakkige zaken doen er niet toe, en dat is precies wat we aan de buitenkant zien of horen; (wat had ik hier een hekel aan tijdens mijn tijd als stewardess met zoveel medewerkers…)
  2. Je weet alle achtergronden niet (goed) genoeg van de ander: appels en peren? (deze gebruik ik zo vaak bij de kinderen op school, spiegel!)
  3. Jij hebt jouw taken te vervullen en die zijn niet één op één te vergelijken: ik heb heel andere doelen uiteindelijk dan de personen om mij heen; (vasthouden aan veiligheid)
  4. Het draait om jouw ontwikkeling, dat is jouw battle. De uitdaging is om telkens weer jezelf te overtreffen, niet een ander; (jezelf overtreffen is niet altijd omhoog, toch?)
  5. Als je jezelf gaat vergelijken wordt je uitermate ontevreden, want juist de positieve dingen van een ander vallen op en die wil je dan ook hebben! (hebberig of inspirerend?)

Ik roep “stop met vergelijken”, maar zo zwart wit bedoel ik dat niet. Stop met verkeerd vergelijken. Wat is goed en wat is verkeerd?

happiness quoteBron: the daily quotes

Je kijkt op tegen mensen en daar begint het verkeerde pad. Een mooi beeld van een ander is prachtig als het om inspiratie gaat. Maar een ‘exacte’ kopie willen nastreven is totaal niet opbouwend. Dat gaat niet, kijk maar naar bovenstaande punten. Alle punten zullen verschillend zijn als je echt vergelijkend warenonderzoek gaat doen. Je moet eruit halen wat je wil, waar je je beter door voelt en waar je jezelf mee overtreft.

Opkijken naar anderen kan wel goed gaan, als je het doel scherp voor ogen houdt. 3 Manieren waardoor je positief kan groeien als je dan tóch vergelijkt:

  1. Stephen Hawking: “Je kunt geen excellent werk neerzetten totdat je ooit in de nabijheid ervan bent geweest.” Opkijken naar anderen om je heen kan helemaal goed gaan, zolang je er iets van wil LEREN. Analyseren, meedraaien, geïnspireerd raken en soortgelijke handelingen durven gaan uitvoeren. Dan bewandel je je eigen pad, maar leer je van een ander.
  2. Gebruik de ander om perspectief te creëren: Opwaarts vergelijken kan goed gaan als je het betrekt op je misstappen. Als je deze fouten vergelijkt met de fouten van anderen, die misschien wel groter zijn, dan zul je positiever over jezelf gaan denken. Gebruik je gezonde verstand hierbij en leer ervan. Het is geen goedmakend praatje voor fouten die gemaakt worden. verander het door zo te denken, dan heb je wel je vrijbrief.
  3. Jouw vergelijking zorgt voor opschudding bij jezelf: time to wake up! Vergelijk jezelf met een grote groep gelijkgestemden om je heen. Dit biedt een eerlijker beeld en betreft niet alleen diegene naar wie je opkijkt (iets met subjectief oordelen). Waar sta jij nu eerlijk in deze hele groep? En wat zegt dit over jou? Zelfs al sta je helemaal onderin deze groep, dan geeft het een duidelijk beeld voor een stap in jouw toekomst!

Waar veranderingen plaatsvinden, zeker in grote processen, kijken mensen naar zichzelf en de ander. Vergelijken doen we automatisch. Het gaat alleen uiteindelijk om het grote plaatje, het hele beeld, de gehele situatie doorgronden. Niet stoppen na een eerste schrikreactie of mooi beeld. Laten we het dan ten minste goed inzetten. Want als je jezelf vergelijkt en je wordt er niet beter van, WAAROM zouden we dat dan toch doen?

Uitjes

uitjesbron: Het boek voor ouders met een leven

Iets wat ik graag uit anderen haal is inspiratie voor reizen. Daar word ik blij van! Uitstapjes maken, volgens ‘Het boek voor ouders met een leven” iets wat als baby nog handig gaat, maar met iets grotere kinderen veel omslachtiger wordt. Als je goed plant (toch die lijstjes) dan valt dit reuze mee. Stel je verwachtingen bij (ook zo’n mooie om niet goed in je vel door te zitten) en zorg voor de inbreng van iedereen. Dat doen wij ook met Zoë, ook zij denkt mee over onze vakantie. Hoe precies? Blijf Xazoe volgen voor onze vakantieplanning Sicilië binnenkort!

Ben jij diegene die ene ander kan inspireren? Kijk eens kritisch naar jezelf en deel wat jij zo goed kan gebruiken! Als de ander zich dan op de juiste manier vergelijkt, dan zorgen we voor meer geïnspireerde en gelukkige mensen. Doe je ook mee? Deel jouw quote of advies!

Liefs,

Babette

 

3 Comments

  1. Inaway

    1 dag in de week op een dag dat ik niet werk, gaat mijn zoontje van 2 naar het dagverblijf.
    Heb er heeel lang over nagedacht en vond het zelf heel egoïstisch om hem weg te brengen terwijl ik zelf thuis ben. Niemand doet dat dus ik deed t ook niet.
    Maar wat geeft het mij energie.
    Ik kan sporten, boodschappen doen, even rustig lunchen met een vriendin en mijn lijstjes rustig afwerken.
    Met de gedachte dat hij het daar goed naar zijn zin heeft en ik even tijd voor mezelf heb, word ik gelukkig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge